Menu

Restitutie bij annulering van de vlucht: wat is er gedekt?

Restitutie bij annulering van de vlucht: wat is er gedekt?

Als uw vlucht door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, heeft u recht op restitutie voor de reis die nog niet heeft plaatsgevonden. Houd er echter rekening mee dat de restitutie alleen van toepassing is op services die u niet hebt ontvangen. Daarom kan het uiteindelijke restitutiebedrag dat door de luchtvaartmaatschappij is betaald, verschillen van het totale bedrag dat voor de boeking is betaald. Wat houdt een restitutie voor een geannuleerde vlucht precies in?

 

Wat is in het bedrag van de restitutie inbegrepen?

Meestal omvat het bedrag van de restitutie:

  • de kosten van vliegticket (s) en luchthavengelden,,

  • de kosten van aanvullende diensten die door de luchtvaartmaatschappij worden geleverd, inclusief maar niet beperkt tot bagage, instappen met prioriteit en stoelreservering.

 

Houd er rekening mee dat elke luchtvaartmaatschappij zijn eigen retourbeleid heeft, wat betekent dat de lijst met terugbetaalbare items varieert, afhankelijk van bij welke luchtvaartmaatschappij u uw vlucht heeft geboekt. Elke restitutieaanvraag wordt afzonderlijk beoordeeld, naar goeddunken van de luchtvaartmaatschappij, ongeacht of uw ticket is gekocht via eSky of rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij.

Houd er rekening mee dat door een ticket via eSky te kopen, u het retourbeleid en de voorwaarden accepteert van de luchtvaartmaatschappij. 


 

Wat is niet inbegrepen in het bedrag van de restitutie?

Meestal is niet in de restitutie inbegrepen:

  • servicekosten,

  • dienstenpakket,

  • online inchecken - als de vlucht is geannuleerd, maar het inchecken is uitgevoerd,,

  • andere op eSky gekochte aanvullende services die zijn uitgevoerd of om andere redenen niet restitueerbaar zijn (AirHelp +).

Bovendien mogen luchtvaartmaatschappijen geen geld terugbetalen voor een wijziging van een vluchtboeking, bijv. het wijzigen van de datum of bestemming en voor het wijzigen van persoonlijke gegevens van passagiers. 


 

Restitutie in afzonderlijke delen.

U kunt uw restitutie voor het vliegticket van de luchtvaartmaatschappij in afzonderlijke betalingen ontvangen. Soms vergoeden luchtvaartmaatschappijen het bedrag verdeeld per passagier. Bovendien kunnen luchtvaartmaatschappijen boekingen terugbetalen die dus ook aanvullende reisdiensten omvatten, zoals gekochte bagage, zitplaatsreservering, enz. Vervolgens vindt de restitutie plaats in verschillende betalingen, afzonderlijk voor het ticket zelf en voor de andere diensten die bij de luchtvaartmaatschappij zijn gekocht.

Wanneer kunt u een lager restitutiebedrag ontvangen?

Als uw restitutiebedrag lager is dan uw totale boekingsbedrag, kan dit betekenen dat:  

  • uw boeking bestaat gedeeltelijk uit uitgevoerde diensten die niet kunnen worden gerestitueerd,

  • uw boeking bevat extra services van de luchtvaartmaatschappij die niet worden gerestitueerd in overeenstemming met het beleid en de algemene voorwaarden,

  • uw boeking omvat aanvullende diensten, waarvan de restitutie afzonderlijk door de luchtvaartmaatschappij wordt overwogen, daarom wordt het geld in verschillende betalingen terugbetaald,

  • uw boeking bestaat uit vliegtickets voor meerdere passagiers en de luchtvaartmaatschappij betaalt het geld voor elke passagier afzonderlijk terug,

  • slechts een deel van uw boeking is geannuleerd (als er afzonderlijke vliegtickets waren voor de vluchten).

 

Wanneer ontvangt u uw restitutie?

Zowel in welke vorm als wanneer u de restitutie ontvangt, hangt uitsluitend af van de luchtvaartmaatschappij, ook als u uw tickets via eSky heeft gekocht. Vanwege het ongekende aantal geannuleerde vluchten als gevolg van de COVID-19-pandemie en de daaropvolgende introductie van lockdowns, is de wachttijd voor een reactie en de beslissing van de luchtvaartmaatschappij aanzienlijk verlengd.

eSky-klanten worden regelmatig op de hoogte gehouden van een wijziging in de status van hun vragen, gebaseerd op de informatie die de luchtvaartmaatschappijen ons hebben verstrekt.

 

 

Tips en suggesties in dit artikel en gerelateerde artikelen zijn uitsluitend informatief en als hulp bedoeld en kunnen geen grondslag vormen voor een claim jegens eSkyTravel.be.

Heeft u in dit artikel de informatie gevonden waarnaar u op zoek was? Ja | Nee
Mijn mening over dit artikel:
Bedankt voor uw mening!