Menu

Online check-in: Wat wordt hiermee bedoeld?

Online check-in: Wat wordt hiermee bedoeld?

Online check-in is inchecken via het Internet. Een alternatieve optie is inchecken op de luchthaven. 

Let op!

Indien u een ticket geboekt heeft bij de populaire luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Wizz Air of Easyjet dan loont het zich om online in te checken. Voor deze airlines geldt een toeslag om in te checken op de luchthaven.

Wat is inchecken en waarom moet dit worden gedaan?

Elke passagier moet een instapkaart hebben om plaats te mogen nemen in het vliegtuig (een boekingsbevestiging is niet genoeg!). Als u incheckt, wordt er een instapkaart (boarding pass) gegenereerd. Er zijn 2 mogelijkheden om in te checken:
- Online - met behulp van een online formulier; na het invoeren van de vereiste gegevens wordt er een instapkaart gegenereerd. Deze instapkaart moet u afdrukken en meenemen naar de luchthaven. (de details voor het online inchecken worden later in het artikel besproken).
- Op de luchthaven - bij de check-in balie van de luchtvaartmaatschappij of bij de self-service check-in (automaat) - in dit geval wordt de instapkaart afgedrukt door de medewerker van de luchtvaartmaatschappij of door de automaat (meer informatie over inchecken op de luchthaven kunt u later in het artikel terugvinden).

Elke passagier heeft één instapkaart ingevuld met de gegevens, die door de luchtvaartmaatschappij bepaald zijn. Welke gegevens dit zijn, wordt door de luchtvaartmaatschappij bepaald en zijn vaak afhankelijk van de route, die gevlogen wordt; deze staan weer in verband met de visumvereisten, die zijn vastgesteld door het land van aankomst. Meestal moet u bij het inchecken uw naam, type document (ID-kaart, paspoort) en documentnummer opgeven. Vaak moet ook nog de nationaliteit, geboortedatum, datum van afgifte en de datum tot wanneer het document geldig is, worden opgegeven. Belangrijk is, dat dit goed ingevoerd wordt; deze gegevens worden gecontroleerd bij de veiligheidscontrole.
In geval van het niet naleven van bovengenoemde stappen, kunt u de veiligheidscontrole niet doorkomen. Bovendien wordt tijdens het inchecken een zitplaats in het vliegtuig toegewezen. Uw stoelnummer kunt u terugvinden op de gegenereerde instapkaart.
Is het nodig om uw persoonlijke gegevens te verstrekken tijdens het inchecken? Ja, dit is noodzakelijk. Tijdens het reserveren van uw vliegticket, moet u uw voornaam, achternaam, geboortedatum en contactgegevens opgeven. De instapkaart bevat nog wat meer gedetailleerde informatie. Dit heeft alles te maken met de veiligheidsvoorschriften. 
De vereiste data, die nodig is op het moment van het aanschaffen van uw vliegticket en uw vlucht, kan tussentijds wijzigen (de geldigheid van uw paspoort kan bijvoorbeeld verlopen zijn en uw nieuwe document wordt uitgegeven met een ander documentnummer). Dit is de reden, waarom u pas kort voor vertrek kan inchecken. In het geval van online inchecken is dit pas een paar dagen voor vertrek mogelijk.
Let op! Elke passagier moet zijn eigen instapkaart hebben, die ingevuld is met de vereiste gegevens. Daarnaast moet de passagier een paspoort of identiteitsbewijs laten zien, waarmee zijn of haar identiteit bevestigd kan worden. 

Dankzij eSky kan inchecken eenvoudig zijn

eSky stelt haar klanten, die tickets geboekt hebben bij de luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Wizz Air of Easyjet, de mogelijkheid om online in te checken via haar website. Bij Wizz Air is online inchecken mogelijk vanaf 30 dagen voor vertrek, wanneer u een zitplaats heeft gereserveerd. Indien u geen zitplaats gereserveerd heeft dan is online inchecken mogelijk vanaf 48 uur tot 3 uur voor vertrek.
Bij Ryanair kunt u online inchecken vanaf 60 dagen voor vertrek, wanneer u een zitplaats heeft gereserveerd. Indien u geen zitplaats gereserveerd heeft dan is online inchecken mogelijk vanaf 2 dagen tot 3 uur voor de vertrektijd van uw vlucht.
Bij Easyjet kunt u online inchecken vanaf 30 dagen tot 2 uur voor de vertrektijd van uw vlucht. 

Andere luchtvaartmaatschappijen, waar online inchecken mogelijk is:

• Air Baltic - vanaf 5 dagen voor vertrek tot sluiting van de check-in balie op de luchthaven.
• Alitalia (alleen van toepassing op het Light-tarief!) - van 24 tot 2 uur voor de vertrektijd van uw vlucht.
• Ukraine International Airlines - vanaf 48 uur (uitgezonderd zijn vluchten vanaf Amsterdam, de route Kiev - Brussel en chartervluchten – hiervoor geldt vanaf 24 uur. Bij vertrek vanuit Brussel, Genève of Zürich kan online ingecheckt worden vanaf 18 uur voor vertrek. Online inchecken kan tot 1 uur voor de vertrektijd van uw vlucht (behalve voor vluchten vanuit Tel Aviv en Zaporizja; hiervoor geldt, dat er online ingecheckt kan worden tot 3 uur voor de vertrektijd van uw vlucht). Online inchecken is gratis, alleen voor de routes Kiev – Riga en Riga – Kiev moet betaald worden. 
Vanaf 1 oktober 2017 moeten passagiers op alle UIA-vluchten, met uitzondering van intercontinentale vluchten en vluchten vanuit Klaipėda, een extra vergoeding betalen voor inchecken op de luchthaven!
• AirAsia (uitgezonderd vluchten van en naar de Verenigde Staten) - van 14 dagen tot 4 uur voor vertrek (voor AirAsia X) of tot 1 uur voor vertrek (AirAsia).
• Spirit Airlines - van 24 uur tot 1 uur voor vertrek.
• Jet2.com - van 28 dagen tot 5 uur voor vertrek.
• El Al - van 24 uur tot 3 uur voor vertrek.

Voor luchtvaartmaatschappijen, die hierboven niet genoemd zijn, geldt, dat er standaard ingecheckt wordt op de luchthaven. Na het inchecken (uiterlijk 2 uur voor vertrek) ontvangt de passagier de instapkaart gratis. 

De link om online in te checken kunt u terugvinden in de e-mail, die u van eSky ontvangt.

Afhankelijk van het gekochte tarief kunnen eSky-klanten op twee manieren inchecken.

Klanten met de online check-in service
Indien gekozen wordt om met betrekking tot “online inchecken” extra service aan te schaffen (dit is mogelijk wanneer u uw vliegticket boekt op onze website), ontvangt de passagier een e-mail met een elektronisch ticket met daarin een link naar het check-in formulier. Dankzij deze mogelijkheid kan de passagier alle benodigde informatie invoeren al voordat de luchtvaartmaatschappij het online inchecken opent (meestal 2-4 dagen voor vertrek). Onze consultants zullen dit proces voltooien, wanneer het inchecken bij de luchtvaartmaatschappij begint. 
De instapkaart, die afgedrukt moet worden, ontvangt u op uw e-mailadres, die u bij uw boeking hebt aangegeven. De instapkaart wordt niet eerder dan 48 uur en niet later dan 8 uur vóór de geplande vertrektijd naar uw e-mailadres gestuurd.

Klanten zonder de online check-in service
Als de passagier de online incheckservice niet heeft aangeschaft, ontvangt hij/zij alleen een e-mail met een vliegticket en kennisgeving, wanneer de volgende e-mail (met incheck formulier) verstuurd zal worden. De e-mail zal verstuurd worden, wanneer het inchecken opent (in het geval van Ryanair – 48 uur voor vertrek). Indien u de e-mail met de link naar het incheckformulier ontvangen heeft, open dan deze link en vul de gegevens in, die op het incheckformulier vereist zijn. Na het invoeren van de vereiste gegevens zal een instapkaart (deze wordt naar uw e-mailadres gestuurd) gegenereerd worden. U dient de instapkaart af te drukken en mee te nemen naar de luchthaven. 

Let op! De instapkaart kan direct, nadat u deze op uw e-mailadres heeft ontvangen, worden afgedrukt. Een andere mogelijkheid is om deze op te slaan op bijvoorbeeld een USB-stick, smartphone of een andere vorm van draagbaar geheugen om deze vervolgens op een later tijdstip af te drukken. Zorg er wel voor, dat u de instapkaart afdrukt voor u de beveiligings- of paspoortcontrole passeert. De afgedrukte instapkaart moet naar de luchthaven worden meegenomen met daarnaast het identiteitsbewijs of paspoort, die gebruikt is voor het inchecken. Het niet kunnen tonen van een identiteitsbewijs of paspoort kan leiden tot hoge boetes of in het ergste geval zal u de toegang aan boord geweigerd worden. 

Ik kan niet inchecken. Wat moet ik doen?
• Controleer of u een nieuw vluchtschema met een nieuwe inchecklink heeft ontvangen op uw e-mailadres.
• Indien de boeking voor een grotere groep is, check dan niet meer dan een paar passagiers tegelijk in. Als u teveel passagiers tegelijk incheckt en het duurt te lang om alle gegevens in te voeren (Document data), kan het voorkomen, dat de sessie beëindigd wordt. Dit heeft te maken met de beveiliging van uw gegevens.  

Schaf de online check-in service van eSky aan
De online check-in service van eSky is een extra service, die kan worden aangeschaft bij het reserveren van een vliegticket van sommige luchtvaartmaatschappijen. Het is een comfortabele oplossing, omdat de passagier dan niet hoeft te onthouden, wanneer de incheckprocedure opent bij een luchtvaartmaatschappij. Alle formaliteiten met betrekking tot het incheckproces worden door consultants van eSky uitgevoerd.
Na aankoop van de genoemde service ontvangen eSky-gebruikers een link naar het formulier, waar de vereiste gegevens ingevuld kunnen worden, die nodig zijn voor het inchecken. Het enige, wat u hoeft te doen, is de vereiste gegevens verstrekken en deze 8 uur voor vertrek te bevestigen. U ontvangt vervolgens een e-mail met uw instapkaart, die klaar is om af te drukken. Instapkaarten moeten worden afgedrukt en naar de luchthaven worden meegenomen.
Let op! De online check-in service via eSky is beschikbaar voor vluchten, die worden uitgevoerd door een aantal populaire luchtvaartmaatschappijen. De dienst kan worden toegevoegd aan het winkelwagentje tijdens het maken van een vliegticketreservering.

Data veranderen na het inchecken
Nadat u online hebt ingecheckt, kunt u bij Ryanair, Wizz Air en Easyjet nog steeds uw vluchtdatum of de passagiersnaam wijzigen. De kosten voor het heropenen van uw ticket zijn 15 EUR / 15 GBP per passagier per vlucht. 
Na het heropenen van het ticket kunnen passagiers wijzigingen aanbrengen in overeenstemming met de reglementen van de luchtvaartmaatschappij en de mogelijke vergoedingen, die hiervoor gelden. Er zijn beperkingen op de termijn, die het mogelijk maken om gegevens te wijzigen.

Let op!
Passagiers, die reizen met ingecheckte bagage en de online check-in service gebruiken, moeten nog steeds hun bagage afgeven bij de incheckbalie op de luchthaven.

Onthouden!
• Na het online inchecken zijn wijzigingen aan het ticket niet langer mogelijk (behalve bij Ryanair, Wizz Air en Easyjet).
• Op de luchthaven moeten alle passagiers hun afgedrukte instapkaart bij zich hebben.
• Instapkaarten kunnen in zwart/wit worden afgedrukt.
• Elke instapkaart moet op een aparte pagina worden afgedrukt, zodat één zijde onbedrukt blijft (dus enkelzijdig).
• Op de luchthaven moeten passagiers dezelfde identiteitsdocumenten bij zich hebben, die ook gebruikt zijn bij het online inchecken.

Tips en suggesties in dit artikel en gerelateerde artikelen zijn uitsluitend informatief en als hulp bedoeld en kunnen geen grondslag vormen voor een claim jegens eSKY.pl S.A.

GeĂŻnteresseerd maar meer informatie nodig?
Bedankt voor je hulp

Jouw feedback helpt ons betere en relevantere artikelen te schrijven

We konden je tijdelijk geen suggesties sturen

Verstuur opnieuw Probeer het later