Menu

Online check-in: Wat wordt hiermee bedoeld?

Online check-in: Wat wordt hiermee bedoeld?

Online check-in is inchecken via het Internet. Een alternatieve optie is inchecken op de luchthaven.

Let op! Indien u een ticket geboekt heeft bij de populaire luchtvaartmaatschappijen Ryanair, Wizz Air of easyJet dan loont het zich om online in te checken. Voor deze airlines geldt een toeslag om in te checken op de luchthaven.

Wat is inchecken en waarom moet dit worden gedaan?

Om plaats te nemen in het vliegtuig moet elke passagier een instapkaart hebben (het ticket alleen geeft u geen recht om aan boord van het vliegtuig te gaan!). Het ticket wordt gegenereerd tijdens het inchecken en zal worden overhandigd aan de balie van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven of zal beschikbaar worden gesteld om te downloaden. In het laatste geval zal het ticket naar de e-mail van de passagier worden gestuurd. Soms verstrekken of sturen luchtvaartmaatschappijen in plaats van instapkaarten een incheckbevestiging via e-mail. Denk er in dit geval aan om de bevestiging mee te nemen naar de luchthaven. Ga op de luchthaven naar de balie van de luchtvaartmaatschappij om de incheckbevestiging aan het personeel te tonen. Op basis hiervan ontvangt u uw instapkaarten. Het tonen van alleen de incheckbevestiging of het ticket geeft u geen recht om aan boord van het vliegtuig te gaan.

Er zijn twee manieren om in te checken:

  • Online - voer via een webformulier de vereiste gegevens in. Zodra de instapkaart of incheckbevestiging is gegenereerd kunt u deze afdrukken of opslaan op een mobiel apparaat (bijv. smartphone, tablet). Neem deze mee naar het vliegveld.
  • Op de luchthaven - bij de check-in balie van de luchtvaartmaatschappij of bij de self-service check-in (automaat) - in dit geval wordt de instapkaart afgedrukt door de medewerker van de luchtvaartmaatschappij of door de automaat (meer informatie over inchecken op de luchthaven kunt u later in het artikel terugvinden).

Elke passagier heeft één instapkaart ingevuld met de gegevens, die door de luchtvaartmaatschappij bepaald zijn. Welke gegevens dit zijn, wordt door de luchtvaartmaatschappij bepaald en zijn vaak afhankelijk van de route, die gevlogen wordt; deze staan weer in verband met de visumvereisten, die zijn vastgesteld door het land van aankomst. Meestal moet u bij het inchecken uw naam, type document (ID-kaart, paspoort) en documentnummer opgeven. Vaak moet ook nog de nationaliteit, geboortedatum, datum van afgifte en de datum tot wanneer het document geldig is, worden opgegeven. Belangrijk is, dat dit goed ingevoerd wordt; deze gegevens worden gecontroleerd bij de veiligheidscontrole.

In geval van het niet naleven van bovengenoemde stappen, kunt u de veiligheidscontrole niet doorkomen. Bovendien wordt tijdens het inchecken een zitplaats in het vliegtuig toegewezen. Uw stoelnummer kunt u terugvinden op de gegenereerde instapkaart.

Is het nodig om uw persoonlijke gegevens te verstrekken tijdens het inchecken? Ja, dit is noodzakelijk. Tijdens het reserveren van uw vliegticket, moet u uw voornaam, achternaam, geboortedatum en contactgegevens opgeven. De instapkaart bevat nog wat meer gedetailleerde informatie. Dit heeft alles te maken met de veiligheidsvoorschriften.

De vereiste data, die nodig is op het moment van het aanschaffen van uw vliegticket en uw vlucht, kan tussentijds wijzigen (de geldigheid van uw paspoort kan bijvoorbeeld verlopen zijn en uw nieuwe document wordt uitgegeven met een ander documentnummer). Dit is de reden, waarom u pas kort voor vertrek kan inchecken. In het geval van online inchecken is dit pas een paar dagen voor vertrek mogelijk.

Let op! Elke passagier moet zijn eigen instapkaart hebben, die ingevuld is met de vereiste gegevens. Daarnaast moet de passagier een paspoort of identiteitsbewijs laten zien, waarmee zijn of haar identiteit bevestigd kan worden.

Wat is het verschil tussen een incheckbevestiging en een instapkaart?

Indien u een incheckbevestiging van de luchtvaartmaatschappij ontvangt na het online inchecken, ga dan met het ontvangen document naar de luchthaven. Op de luchthaven laat u uw bevestiging zien bij de incheckbalie. Op basis van de incheckbevestiging zal het personeel uw instapkaarten printen en overhandigen. De bevestiging alleen bevat mogelijk geen gedetailleerde informatie over de vlucht en uw stoelen. Uw instapkaart bevat een code, die gescand zal worden, voordat u aan boord van het vliegtuig zal gaan.

Hoe weet ik of de luchtvaartmaatschappij mij een bevestiging of een instapkaart heeft gestuurd? Het gedeelde of de verzonden instapkaart bevat de volgende tekst : „Instapkaart” (“Instapkaart”). De e-mail met een incheckbevestiging bevat een bestand met de volgende tekst: „Incheckbevestiging”/„Dit is geen instapkaart”. („Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).

Wanneer start het online inchecken bij de luchtvaartmaatschappij?

Het tijdstip van de start en einde van het online inchecken wordt door elke luchtvaartmaatschappij afzonderlijk bepaald. Bijvoorbeeld:

  • easyJet maakt online inchecken mogelijk vanaf 30 dagen tot 2 uur voor vertrek,
  • Ryanair maakt inchecken mogelijk vanaf 24 tot 2 uur voor vertrek (vanaf 60 dagen voor vertrek in het geval van stoelreserveringen),
  • Wizz Air maakt online inchecken mogelijk vanaf 30 dagen (als er een stoel is gereserveerd) of vanaf 24 uur (als er geen stoel is gereserveerd) tot 3 uur voor het geplande vertrek.

Andere luchtvaartmaatschappijen, waar online inchecken mogelijk is:

  • Air Baltic - vanaf 5 dagen voor vertrek tot sluiting van de check-in balie op de luchthaven.
  • Alitalia (alleen van toepassing op het Light-tarief!) - van 24 tot 2 uur voor de vertrektijd van uw vlucht.
  • Ukraine International Airlines - vanaf 48 uur (uitgezonderd zijn vluchten vanaf Amsterdam, de route Kiev - Brussel en chartervluchten – hiervoor geldt vanaf 24 uur. Bij vertrek vanuit Brussel, Genève of Zürich kan online ingecheckt worden vanaf 18 uur voor vertrek. Online inchecken kan tot 1 uur voor de vertrektijd van uw vlucht (behalve voor vluchten vanuit Tel Aviv en Zaporizja; hiervoor geldt, dat er online ingecheckt kan worden tot 3 uur voor de vertrektijd van uw vlucht). Online inchecken is gratis, alleen voor de routes Kiev – Riga en Riga – Kiev moet betaald worden.
  • Vanaf 1 oktober 2017 moeten passagiers op alle UIA-vluchten, met uitzondering van intercontinentale vluchten en vluchten vanuit Klaipėda, een extra vergoeding betalen voor inchecken op de luchthaven!
  • AirAsia (uitgezonderd vluchten van en naar de Verenigde Staten) - van 14 dagen tot 4 uur voor vertrek (voor AirAsia X) of tot 1 uur voor vertrek (AirAsia).
  • Spirit Airlines - van 24 uur tot 1 uur voor vertrek.
  • Jet2.com - van 28 dagen tot 5 uur voor vertrek.
  • El Al - van 24 uur tot 3 uur voor vertrek.

Voor luchtvaartmaatschappijen, die hierboven niet genoemd zijn, geldt, dat er standaard ingecheckt wordt op de luchthaven. Na het inchecken (uiterlijk 2 uur voor vertrek) ontvangt de passagier de instapkaart gratis.

Hoe ziet het online check-in proces met eSky eruit?

Let op! Indien op uw ticket staat, dat uw boeking wordt afgehandeld door een luchtvaartmaatschappij of dat u moet inchecken op de website van de luchtvaartmaatschappij, ga dan hierheen.

Wanneer kunnen klanten van eSky inchecken? De passagier ontvangt een e-mail met zijn elektronisch ticket en een link om in te checken. Hiermee kunt u alle gegevens invoeren die nodig zijn om in te checken voordat de luchtvaartmaatschappij het online inchecken activeert (meestal 2-4 dagen voor de vertrektijd). Onze consultants zullen dit proces afronden namens de passagier die de check-in procedure online is begonnen, of het hele proces zal automatisch uitgevoerd worden. Waarschuwing! Online inchecken is wellicht niet mogelijk als u uw gegevens later dan 48 uur voor vertrek indient. We sturen niet eerder dan 48 uur en niet later dan 8 uur voor de geplande vertrektijd instapkaarten of een incheckbevestiging naar het e-mailadres, dat bij de boeking is opgegeven.

Indien uw reis uit meerdere vluchten bestaat, worden instapkaarten of bevestigingen in aparte e-mails verzonden - 48 tot 8 uur voor elke vlucht.

Let op! De online check-in service via eSky is beschikbaar voor vluchten, die worden uitgevoerd door een aantal populaire luchtvaartmaatschappijen. De dienst kan worden toegevoegd aan het winkelwagentje tijdens het maken van een vliegticketreservering.

Hoe ziet het online inchecken met eSky eruit als de boeking door de luchtvaartmaatschappij wordt afgehandeld?

Indien u de online check-in-service heeft gekocht tijdens het boeken van uw vliegtickets dan is het online check-inproces voor boekingen, die worden uitgevoerd door de luchtvaartmaatschappij, hetzelfde als hierboven beschreven. Zodra u uw gegevens heeft ingevoerd en de luchtvaartmaatschappij de check-in opent, zullen wij deze namens u uitvoeren. Vervolgens zullen wij uw instapkaarten of een incheckbevestiging naar uw e-mail sturen. Instapkaarten of bevestigingen moeten worden afgedrukt of opgeslagen op een mobiel apparaat (bijv. smartphone, tablet) voordat u naar de luchthaven vertrekt. Let op! In dit geval kunt u informatie m.b.t. uw boeking rechtstreeks van de luchtvaartmaatschappij op uw e-mailadres ontvangen. We raden u echter aan alleen de door eSky verzonden incheckberichten te volgen.

Als u niet de Online Check-in service op eSky aanschaft, moet u rechtstreeks inchecken via de luchtvaartmaatschappij zelf. Om dit te doen, moet u naar de website van de luchtvaartmaatschappij gaan, inloggen met het e-mailadres dat is opgegeven bij het boeken van het ticket op eSky en vervolgens het check-in formulier invullen. Houd er rekening mee dat inchecken pas mogelijk is na het start van het check-in proces door de luchtvaartmaatschappij (voor Ryanair is dit mogelijk van 24 uur tot 2 uur voor vertrek)! Instapkaarten kunnen worden gebruikt in overeenstemming met de instructies op de website van de luchtvaartmaatschappij.

Houd er rekening mee dat u in dit geval alle vluchtinformatie, evenals check-in en schemawijzigingen, alleen van de luchtvaartmaatschappij ontvangt!

Wanneer ontvangt u uw instapkaarten van eSky?

  • Voor boekingen, die door eSky worden afgehandeld, e-mailen we u de instapkaart of de incheckbevestiging tussen 48 en 8 uur voor vertrek.
  • Indien u de extra online check-in-service van eSky heeft aangeschaft, sturen wij u tussen 48 uur en 8 uur voor vertrek de instapkaart of de incheckbevestiging per e-mail toe.
  • In het geval van boekingen, die door de luchtvaartmaatschappij worden afgehandeld, wordt de instapkaart of de incheckbevestiging rechtstreeks door de luchtvaartmaatschappij verzonden binnen het door de luchtvaartmaatschappij opgegeven tijdsbestek.

Onthoud dat instapkaarten of een incheckbevestiging alleen worden verzonden als u alle door de luchtvaartmaatschappij vereiste gegevens voor online inchecken verstrekt!

Moet u uw instapkaart uitprinten?

Print uw instapkaart of bewaar deze op uw mobiele apparaat (bijv. smartphone, tablet). Doe dit voordat u naar de bagageband, paspoortcontrole of security gaat! Neem het afgedrukte of het opgeslagen ticket mee naar de luchthaven, samen met het ID waarmee u heeft ingecheckt. Indien u geen ticket kunt tonen, kan het zijn dat u een flinke toeslag moet betalen. In extreme gevallen kan zelfs het instappen worden geweigerd .

Ik kan niet inchecken. Wat moet ik doen?

  • Controleer of u een nieuw vluchtschema met een nieuwe inchecklink heeft ontvangen op uw e-mailadres.
  • Indien de boeking voor een grotere groep is, check dan niet meer dan een paar passagiers tegelijk in. Als u teveel passagiers tegelijk incheckt en het duurt te lang om alle gegevens in te voeren (Document data), kan het voorkomen, dat de sessie beëindigd wordt. Dit heeft te maken met de beveiliging van uw gegevens.

Data veranderen na het inchecken

Nadat u online hebt ingecheckt, kunt u bij Ryanair, Wizz Air en easyJet nog steeds uw vluchtdatum of de passagiersnaam wijzigen. Deze service wordt extra betaald per passagier per vlucht, volgens de prijslijst van de luchtvaartmaatschappij. Na het heropenen van het ticket kunnen passagiers wijzigingen aanbrengen in overeenstemming met de reglementen van de luchtvaartmaatschappij en de mogelijke vergoedingen, die hiervoor gelden. Er zijn beperkingen op de termijn, die het mogelijk maken om gegevens te wijzigen.

Let op! Passagiers, die reizen met ingecheckte bagage en de online check-in service gebruiken, moeten nog steeds hun bagage afgeven bij de incheckbalie op de luchthaven.


Onthouden!

  • Na het online inchecken zijn wijzigingen aan het ticket niet langer mogelijk (behalve bij Ryanair, Wizz Air en easyJet).
  • Houd uw instapkaart altijd bij u op de luchthaven en in het vliegtuig. Op verzoek kunt u deze dan tonen. Toon het afgedrukte- of opgeslagen document op uw mobiele apparaat.
  • Instapkaarten kunnen in zwart/wit worden afgedrukt.
  • Elke instapkaart moet op een aparte pagina worden afgedrukt, zodat één zijde onbedrukt blijft (dus enkelzijdig).
  • Op de luchthaven moeten passagiers dezelfde identiteitsdocumenten bij zich hebben, die ook gebruikt zijn bij het online inchecken.

Tips en suggesties in dit artikel en gerelateerde artikelen zijn uitsluitend informatief en als hulp bedoeld en kunnen geen grondslag vormen voor een claim jegens eSkyTravel.be.

Heeft u in dit artikel de informatie gevonden waarnaar u op zoek was? Ja | Nee
Mijn mening over dit artikel:
Bedankt voor uw mening!